Ondanks inflatie en geopolitieke spanningen blijft de Amerikaanse consument een motor voor de wereldeconomie, terwijl de Europese economie herstelt dankzij een verbeterd consumentenvertrouwen en groei in de dienstensector.
Amerikaanse kredietkaartuitgaven exploderen terwijl spaarquota dalen en tweede banen toenemen.
De cruciale rol van Joe Sixpack in de wereldeconomie
Marktvolatiliteit keert terug in het tweede kwartaal
Waar tijdens het eerste kwartaal de rust terugkeerde op de financiële markten, was het tweede kwartaal volatieler. De “risk-on” rally in aandelen, die al in november vorig jaar begon, zette zich verder door in de Verenigde Staten (VS), maar stokte elders. Obligatiemarkten schommelden tussen winst en verlies, en ook grondstoffen, waaronder goud, waren volatiel en droegen niet veel bij aan de prestaties.
Economische en politieke krachten achter rentevolatiliteit: wat beleggers moeten weten
Langetermijnrentevoeten in Europa stegen afgelopen kwartaal (lichtjes), ondanks de renteverlaging van de ECB, door aanhoudende inflatiezorgen en de sterke Amerikaanse economie.
Verkiezingen in Europa en groeilanden hebben een invloed gehad op de financiële markten, met spanningen en onverwachte uitslagen die leidden tot schommelingen in obligatie- en aandelenrendementen.
De toerisme- en reisindustrie: is the sky the limit?
Circa 1900 jaar geleden stelde de Romeinse dichter Juvenalis al dat naast brood ook spelen (ontspanning) belangrijk zijn om de gunst van het volk te winnen.
Vandaag vertaalt zich dit onder meer in een bijna onverzadigbare vraag naar reiservaringen. Dit biedt beleggers kansen, maar niet alles wat blinkt is goud in deze sector.
De paradox van Gen Z: digitale natives met duurzame ambities
Authenticiteit en luxe: Gen Z zoekt echtheid in een digitale wereld, ondanks financiële onzekerheid.
Waardengedreven generatie: Duurzaamheid, inclusiviteit en sociale rechtvaardigheid zijn cruciaal voor hun merktrouw en consumptiegedrag.
Azië: waar nieuwe consumententrends ontwaken
De diverse en snelgroeiende Aziatische consumentenmarkt speelt een steeds belangrijkere rol in de wereldeconomie.
Economische groei, demografische verschuivingen en technologische innovaties bepalen er het consumentengedrag.
Veranderende consumptiepatronen met meer focus op gezondheid, duurzaamheid en unieke ervaringen vormen daar ook de toekomst.
Recycling: een gouden kans voor consumenten en investeerders
Olympische kansen: Net zoals atleten grenzen verleggen, kunnen investeerders en consumenten gouden kansen grijpen in recycling.
Groei en duurzaamheid: De recyclingsector biedt sterke investeringsmogelijkheden en draagt bij aan een schonere, gezondere planeet.
Van ChatGPT tot innovatie: de consument als kracht achter AI’s triomf
De enthousiaste acceptatie door consumenten van AI-tools, zoals ChatGPT, heeft de technologie geïntegreerd in het dagelijks leven en de economie.
De eerste golf van beleggingskansen richtte zich op AI-infrastructuur- bedrijven. De tweede golf zal zich meer richten op bedrijven die AI gebruiken om hun efficiëntie te verbeteren en kosten te verlagen, terwijl de derde golf zich zal richten op het bevorderen van langetermijninnovaties.
De Belgische beurs: tussen bakstenen en aandelen
De Belgische aandelenmarkt is bijna volledig losgekoppeld van
de gemiddelde Belgische consument, en de dikwijls zwaar getroffen aandelenkoersen dempen voorlopig het enthousiasme.
De vastgoedmarkt blijft voor de meeste Belgen de belangrijkste investering, terwijl vastgoedaandelen het moeilijk hebben door de renteschok.
De koopkracht van de gemiddelde Belg blijft dankzij de automatische loonindexering grotendeels intact, terwijl supermarktprijzen stabiliseren en de economie naar verwachting gezond zal groeien met 1,2% per jaar.