Groei met goesting: Belgische bedrijven dromen groot
» Belgische bedrijven, van jonge groeiers tot gevestigde waarden,tonen opvallend veel ambitie ondanks structurele hindernissen
» Groei is geen luxe maar noodzaak: voor beursgenoteerde ondernemingen is groei essentieel om beleggers aan te trekken
Ambitie, ondanks de obstakels
Ondanks een waslij st aan klachten – zoals een tekort aan bedrijfsterreinen, overmatige administratieve rompslomp, een hardnekkige NIMBY-mentaliteit, hoge loonkosten en dure energie – telt ons land tal van grote én kleine bedrij ven die bulken van ambitie. Tot de traditionele spelers behoren onder meer de “aardappelboeren” Agristo en Clarebout, en voedingsgroep Puratos. Bij de start-ups springen namen als Lighthouse, Odoo en Team.blue in het oog. Ze vormen slechts het topje van de ijsberg. Toch blijven deze bedrijven doorgaans weg van de Brusselse beurs. Nochtans zouden beleggers hen met open armen ontvangen. Voor beursgenoteerde bedrij ven is groei immers een must. Vrij wel alle ondernemingen koesteren die ambitie, alleen ontbreekt het soms aan de uitvoering. Dat geldt vooral voor bedrijven met een cyclisch profiel.
Grote plannen, kleine tegenwind
Zo maakte Bekaert in 2021 nog stevige groeiplannen bekend: een omzetdoel van 5 miljard euro en een bedrij fsmarge van 8 à 10 procent. Maar al snel botste het op de economische realiteit. In het huidige klimaat is zelfs 3% organische groei een huzarenstuk. Ook op vlak van overnames bleef het voorlopig bij intenties. In november 2023 kondigde Melexis ambitieuze doelstellingen aan voor 2030: een samengestelde jaarlijkse omzetgroei van 10% voor de autosector en 15% voor de overige divisies. Nochtans kende Melexis in 2024 zijn eerste omzetkrimp (-3%) na enkele topjaren. Dit jaar wordt een sterkere terugval verwacht (-11%). Toch blijft het management vasthouden aan zijn langetermijndoelen. Daarom wordt geïnvesteerd in een nieuwe testfabriek in Maleisië en in onderzoek en ontwikkeling. Want innovatie is en blijft de enige weg naar overleven in een hypercompetitieve wereld.
Van BHAG tot biermarkt: wie durft, die wint
Ook EVS koestert een uitgesproken groeiambitie. Het formuleerde een BHAG, big hairy audacious goal, met als ambitie om tegen 2030 de wereldwijde marktleider in zijn sector te zijn. Iedereen in het bedrijf is van die ambitie doordrongen. Via investeringen in onderzoek en ontwikkeling en gerichte overnames bouwt EVS gestaag verder aan zijn toekomst. Elia Group pakt het op veel grotere schaal aan. Tegen 2028 wil het liefst 31,6 miljard euro investeren in zijn transmissienetwerken in België en Duitsland. Daarnaast breidt Elia ook uit naar de Verenigde Staten. Daarmee kijkt het bewust verder dan de verzadigde thuismarkt en zet het zijn opgebouwde expertise internationaal in. Elia haalde recent 2,2 miljard euro op via een kapitaalronde, wat meteen gerenommeerde investeerders aantrok. Met een beurswaarde van inmiddels meer dan tien miljard euro komt het aandeel ook in het vizier van grote infrastructuurfondsen. De Jensen-Group is dan weer een industriële parel van bescheidener schaal. Dankzij sterk geautomatiseerde oplossingen, vaak met robotica en artificiële intelligentie, groeide het uit tot wereldleider in industriële wasserijsystemen. Overnames en strategische allianties fungeren als groeiversnellers.
AB InBev, dat ruim een kwart van de wereldwijde biermarkt in handen heeft, koestert de ambitie om in de toekomst vaker het glas te kunnen heffen. De feestvreugde is voorlopig nog bescheiden: de wereldwijde biermarkt groeit nauwelijks. Toch vertoont de kasstroom van AB InBev sinds enkele kwartalen een opwaartse trend. Door gericht te investeren in digitale marketing, verstevigt het bedrijf zijn marktpositie.
Lotus Bakeries is met ruime voorsprong de groeikampioen van België en het ziet ernaar uit dat het die rol de komende jaren zal behouden. De omzet groeide de voorbije vijftien jaar met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 11,6%, terwijl de EBITDA-marge relatief stabiel bleef rond 20%. Lotus beschikt over efficiënte productievestigingen in België, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten, en bouwt momenteel een nieuwe fabriek in Thailand. Daarnaast wordt fors geïnvesteerd in merkontwikkeling, want het bedrijf ziet op zowat elk continent nieuwe groeikansen.
Groeien is ook schalen
Belgische beursgenoteerde bedrijven onderscheiden zich door sterke managementteams, solide financiële buffers en een degelijke corporate governance. Ze tonen opvallend veel ambitie. Er wordt volop geïnvesteerd in innovatie, merkontwikkeling en nieuwe productiecapaciteit, al worden nieuwe fabrieken zelden nog in België gebouwd. Ook op het vlak van overnames zijn ze actiever dan ooit. Denk aan Ageas, EVS, Fagron, DEME en KBC. Minstens even belangrijk is hun streven naar schaalvergroting, met als doel meer internationale beleggers aan te trekken. Elia is hier bijzonder goed in geslaagd. Aedifica probeert het, samen met Cofinimmo, en WDP breidde zijn Franse portefeuille gevoelig uit. Het mikt op een pan-Europese schaal, met een portefeuille van ruim 10 miljard EUR. Een grotere entiteit brengt een betere liquiditeit, toegang tot kapitaalmarkten en geografische en huurdersdiversificatie.
Durven, doen, doorgroeien
De uitdagingen voor Belgische bedrijven zijn legio, maar dat geldt evenzeer voor de kansen. Wie inzet op innovatie, schaalvergroting en internationale aanwezigheid, schrijft mee aan het volgende hoofdstuk van ons economisch verhaal. De groei is er, soms fragiel, vaak indrukwekkend en vooral: ze komt van ondernemingen die durven dromen én doen.