Skip to the content

Concessies als motor van infrastructuurgroei

» Megatrends stuwen de vraag naar infrastructuur

» De financiering ervan is lastig, maar concessies bieden uitkomst

De vraag naar infrastructuur groeit structureel …

In groeilanden, maar ook in ontwikkelde markten, is er nood aan meer en betere infrastructuur. De vraag wordt gedreven door megatrends zoals de energietransitie, mobiliteit, urbanisatie, de digitale revolutie, de milieutransitie en de bescherming van de soevereiniteit.

… maar de financiering ervan is lastig

Infrastructuur is duur en de terugverdientijd is lang. Bovendien kampen veel overheden nu al met een hoge schuldenlast en aanhoudende begrotingstekorten. Concessies bieden in sommige gevallen een oplossing. In ruil voor de inkomsten uit de exploitatie bouwen en/of onderhouden bedrij ven onder meer autosnelwegen, luchthavens, spoorwegen, tunnels en bruggen. Hieronder belichten we twee Europese reuzen in concessies.

Europese wereldspelers

Het Franse Vinci is een wereldleider in bouw, concessies en energieoplossingen. Concessies vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de waarde van Vinci. Het gaat daarbij om het recht op exploitatie van autosnelwegen (vooral in Frankrijk), luchthavens (wereldwijd nummer één met 70 luchthavens in 14 landen) en in mindere mate spoorwegen. De gemiddelde resterende looptij d van de concessies bedraagt 29 jaar. Energieoplossingen, d.w.z. elektrische infrastructuur, industriële processen, bouwoplossingen en digitale oplossingen, zij n goed voor een kwart van de waarde van Vinci. Construction - wegenbouw, civiele bouw, gebouwen en vastgoed – vertegenwoordigt minder dan 10% van de groepswaarde.

Het Spaanse Ferrovial is een multinationaal bedrijf dat actief is in de infrastructuur voor transport en mobiliteit, met vier divisies: snelwegen, luchthavens, bouw en energie-infrastructuur. Snelwegen (18 concessies in 10 landen) vertegenwoordigen circa 80% van de waarde van Ferrovial. De groep is met haar concessies vooral actief in Noord-Amerika. In die regio zijn er weinig beperkingen op de prijszetting bij de exploitatie van concessies. Wat luchthavens betreft, controleert Ferrovial onder meer 49% van Terminal 1 op de luchthaven JFK in New York. De gemiddelde resterende looptijd van de concessies bedraagt 54 jaar. De oprichtersfamilie Del Pino controleert nog steeds ongeveer een derde van de aandelen van het bedrijf.

Forse schuldenlast, maar solide balansen

Infrastructuurspelers torsen doorgaans een hoge schuldenlast in absolute termen (meer dan 20 miljard euro bij Vinci en meer dan 6 miljard euro bij Ferrovial). Daartegenover staan echter stabiele en veerkrachtige kasstromen over lange periodes. Hierdoor beschikken bedrijven als Vinci en Ferrovial over een gunstige kredietbeoordeling.

Steraandelen op de Europese beurzen

In de voorbije 10 jaar presteerden zowel Vinci als Ferrovial aanzienlijk beter dan de brede Europese marktindex (STOXX Europe 600). Sinds het begin van dit jaar doet Vinci het relatief beter, aangezien Ferrovial veel inkomsten in Amerikaanse dollar boekt, en de dollar dit jaar sterk is gedaald.

Rendement van concessiebedrijven vergeleken met de Europese aandelenmarkt

Concessiebedrijven als motor voor infrastructuur­ investeringen

De vraag naar infrastructuur groeit structureel, terwijl de financiering door overheden steeds moeilijker wordt. In veel gevallen bieden concessies een oplossing voor deze financieringsnood. Ook beleggers kunnen hiervan meeprofiteren.

Bernard Thant

Bernard Thant

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.

comments powered by Disqus