Skip to the content

Sterk staaltje kwartaalresultaten!

We zitten momenteel in het oog van de resultatenstorm. Ongeveer de helft van de bedrijven in de VS en Europa rapporteerde in de voorbije twee weken hoe ze het ervan afbrachten in het voorbije kwartaal (of halfjaar). Over het algemeen kunnen we tot nu toe spreken van een zeer sterk resultatenseizoen. Toch zijn er enkele opvallende winnaars en verliezers. De verwachtingen van de meeste  bedrijven blijven positief, wat niet betekent dat er geen belangrijke uitdagingen wachten.

 

Sterk en breed omzet- en winstherstel

Volgens berekeningen van zakenbank JP Morgan rapporteerde zo’n 88% van de Amerikaanse bedrijven beter dan verwachte cijfers. Voor Europa bedraagt dit cijfer zo’n 62%. De Amerikaanse bedrijven lieten gemiddeld 23% omzetgroei optekenen en Europese bedrijven rond de 30%. De winst per aandeel steeg bij de Amerikaanse bedrijven gemiddeld 83% en in Europa gemiddeld circa 65%.

Dit spectaculaire omzet- en winstherstel is in belangrijke mate te danken aan de lage vergelijkingsbasis. Het tweede kwartaal van vorig jaar vormde immers het dieptepunt in de economische en medische crisis als gevolg van de coronapandemie, en dat vertaalde zich in de resultaten van het gros van de bedrijven in de Westerse wereld (in China sloeg de coronacrisis al vroeger toe). Daarnaast zorgde de heropening van de economieën en de brede steun van overheden en centrale banken voor heel veel vertrouwen van bedrijven en consumenten, waardoor die weer volop gingen investeren en consumeren.

 

Nog belangrijker dan het heden - de toekomst

Het voorbije kwartaal mag dan nog zo sterk zijn geweest, de toekomst is belangrijker. Ook hier was er over het algemeen vrij positief nieuws. Zowat 78% van de Amerikaanse bedrijven verhoogden hun eerdere winstverwachting voor het volledige jaar – het hoogste cijfer sinds 2012.

Op macro-economisch vlak blijven de groeiverwachtingen positief, hoewel de groei in de komende kwartalen naar verwachting wat aan kracht zal inboeten.

Maar niet alles is rozengeur en maneschijn. Fors hogere grondstofprijzen, het wereldwijde tekort aan chips en componenten, en logistieke problemen waren en blijven belangrijke uitdagingen:

  • De hausse in de grondstofprijzen is nog niet voorbij. Mogelijk bereiken we daarin een hoogtepunt in het derde kwartaal van dit jaar. Ondertussen verhogen tal van bedrijven hun prijzen verder (Akzo Nobel, Bekaert, staalbedrijven, ...), wat de vraag naar hun goederen kan temperen en uiteindelijk ook op de economische groei kan wegen. 
  • De chipschaarste zal nog zeker enige tijd aanhouden. Dat heeft te maken met de sterke vraag naar industriële en consumentengoederen (die steeds meer chips bevatten) en met het feit dat de chipproductie maar traag kan opgeschaald worden.
  • Door de globalisering van de productieketting zijn transport en logistiek veel belangrijker geworden. Het tekort aan transportcapaciteit (met hoge prijzen tot gevolg) en de logistieke problemen veroorzaakt door de coronacrisis zullen niet op een of twee kwartalen opgelost raken.

 

Winnaars en verliezers

Het afgelopen kwartaal zagen we sterke cijfers voor bedrijven die onder meer actief zijn in technologie, industrie, transport, grondstoffen en chemie. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Alphabet (Google, YouTube): indrukwekkende groei in reclame-inkomsten.
  • ASML (chipmachines): mooie kwartaalresultaten en zeer gevuld orderboek dankzij de enorme vraag naar chipmachines
  • Deutsche Post DHL Group (logistiek en pakjes): beter dan verwachte resultaten voor de vijfde keer op rij, transportprijzen blijven hoog
  • ABB (o.m. elektrificatie en automatisering): zeer sterk orderboek, solide marges, strategische keuzes werpen vruchten af
  • Johnson & Johnson (geneesmiddelen en medische apparatuur): ziet de vraag aantrekken dankzij de normalisering in ziekenhuizen

Bij de bedrijven die teleurstelden vinden we onder andere diverse spelers die actief zijn in consumentengoederen of bedrijven die te lijden hadden onder de hoge grondstofprijzen. Voorbeelden zijn:

  • Unilever (voeding, huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten): grondstofprijzen wegen harder op de winstmarges dan gedacht
  • Siemens Gamesa (windturbines): zoveelste winstwaarschuwing, heeft last van hoge grondstofprijzen en lanceringskosten voor een nieuw model turbine
  • AB Inbev (bierbrouwer): Noord-Amerika en Azië presteerden wat minder dan verwacht. Beleggers reageerden teleurgesteld omdat de vooruitzichten voor heel 2021 niet opgetrokken werden.

De volgende weken volgt nog een spervuur aan resultaten. Benieuwd of ze de trend gaan bevestigen, of dat er hier en daar ook wat stevige verrassingen tussen zitten.

Bernard Thant

Bernard Thant

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.