Skip to the content

Helft minder CO2 dankzij openbaar vervoer

De komende 30 jaar zal de populatie in grootsteden groeien met 2,5 miljard extra inwoners. Deze urbanisatie - vooral in de groeilanden - verhoogt de nood aan een groot en efficiënt publiek transportnetwerk. Dat vergemakkelijkt niet alleen verplaatsingen, maar het is ook veel milieuvriendelijker. (Elektrische) bussen, metro’s en treinen stoten per gereden kilometer tot 50% minder CO2 uit dan personenvoertuigen. De komende 30 jaar zou dankzij mass transit (openbaar vervoer) meer dan 6,5 gigaton vermeden kunnen worden.

Trouwe lezers van deze klimaatreeks zullen zich zonder twijfel herinneren dat er meermaals geschreven werd over de stijgende urbanisatie die de komende jaren zal blijven plaatsvinden. Hoe groter de stad, hoe meer nood en mogelijkheden tot openbaar vervoer er doorgaans zijn. Denk aan (elektrische) bussen, metro’s, trams en treinen.

Het hoeft niet te verbazen dat het openbaar vervoer minder CO2 uitstoot dan particulier autovervoer. Zo leert de Federal Transit Administration ons dat in Amerika personenvoertuigen ongeveer 0,27 kilogram CO2 uitstoten per gereden kilometer per persoon. Dat is ongeveer 30% meer dan wat een bus uitstoot per passagier per kilometer, en meer dan dubbel zoveel als een trein of metro.

Bron: transit.dot.gov

Publiek transport kent opmars

Weet u hoeveel procent van de globale CO2-uitstoot afkomstig is van de volledige transportsector? Het juiste antwoord is 23%. Mass transit of vrij vertaald openbaar vervoer zal daarom de komende jaren een belangrijke component worden in de Europese Green Deal. De Europese Green Deal is een akkoord met een reeks beleidsinitiatieven dat ernaar streeft om klimaatneutraliteit te bereiken in Europa tegen 2050.

Volgens Bloomberg wordt er jaarlijks ongeveer 53 miljard keer beroep gedaan op publieke transportmiddelen. Dat is een stijging van bijna 20% ten opzichte van 5 jaar eerder. Vooral in Azië (26 miljard verplaatsingen per jaar) en Europa (10 miljard verplaatsingen per jaar) wordt er regelmatig beroep gedaan op het openbaar vervoer. In Noord-Amerika hinkt dit cijfer fors achterop met slechts 3,7 miljard verplaatsingen per jaar. In Amerikaanse grootsteden vindt minder dan 5% van het dagelijks woon-werkverkeer plaats via publieke transportmiddelen. Dat staat in schril contrast met de situatie in Singapore, waar 50% van alle verplaatsingen reeds gemaakt worden via publieke transportmiddelen.

Naast het verlagen van emissies heeft openbaar vervoer heel wat andere voordelen. Zo kan het een oplossing bieden voor de overmatige files en zou het aantal verkeersongevallen en doden drastisch verlaagd kunnen worden (ongeveer 25% van alle dodelijke verkeersongevallen kunnen verklaard worden door alcoholintoxicatie). Tot slot zorgt openbaar vervoer er ook voor dat onder andere jongeren, ouderen en mensen met fysieke beperkingen zich vlot kunnen verplaatsen.

Elektrische treinen en metro’s nemen voortouw

Een onderzoek van McKinsey stelt dat de populatie in grootsteden tegen 2050 zal groeien met 2,5 miljard extra inwoners. Het Amerikaanse adviesbureau ziet hierbij vooral potentieel in de uitbreiding van het metronet. Metro’s rijden op elektriciteit en stoten bijgevolg geen CO2 of smog uit. Vandaag kan één metrolijn meer dan 70 keer zoveel passagiers vervoeren als het publieke wegennet. McKinsey verwacht dat tegen 2025 voor maar liefst $1,4 biljoen geïnvesteerd zal worden in nieuwe metroprojecten. De opkomende markten zullen hiervan het grootste deel voor hun rekening nemen. Beijing, Kuala Lumpur, Shenzhen en Singapore hebben momenteel allen railprojecten lopen van meer dan $5 miljard. Naast metro’s bieden ook treinen en metro’s op waterstof heel wat potentieel. Voor meer informatie verwijzen we u graag door naar de studie over waterstof van Siddy Jobe. 

Paul Hawken, professor en klimaatexpert, gaat er in zijn boek Project Drawdown van uit dat wanneer tegen 2050 40% van al het vervoer via publiek transport zou kunnen gaan, er 6,6 gigaton aan cumulatieve CO2-uitstoot vermeden zou kunnen worden. Dat zou goed zijn voor een besparing van maar liefst $2,38 biljoen dollar.

Alstom en Knorr-Bremse geven het goede voorbeeld

Op de financiële markten is het aantal bedrijven dat inspeelt op mass transit eerder gering. We kijken hierbij ondermeer naar het Franse Alstom en het Duitse Knorr-Bremse.

Mobility by nature. Dat is de slogan van het Franse Alstom. Het bedrijf heeft een marktkapitalisatie van 16 miljard euro en biedt een breed spectrum van diensten en materialen aan voor hogesnelheidstreinen, metro’s, trams en elektrische bussen. Met hun innovatieve producten hebben ze tot doel om het publiek transport te decarboniseren. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2025 al hun benodigde elektriciteit uit hernieuwbare energie te halen.

Knorr-Bremse houdt zich op zijn beurt bezig met het produceren van rem- en beveiligingssystemen voor treinen (gedreven door luchtcompressie) en andere commerciële voertuigen. Op deze manier profiteert het bedrijf van globale megatrends zoals onder andere de elektrificatie van het transportnetwerk, urbanisatie en autonome wagens.

Gino Delaere & Pieter Slegers

Gino Delaere & Pieter Slegers

Gino Delaere is licenciaat in de Toegepaste Economische Wetenschappen (Universiteit Antwerpen) aangevuld met een MBA behaald aan het Xavier Institute of Management (Bhubaneswar, India). Sinds ruim tien jaar verdiept hij zich in de opkomende markten wereldwijd en reist hij de wereld rond op zoek naar interessante investeringsopportuniteiten. Voorheen werkte hij voor verschillende grote vermogensbeheerders waar hij ondermeer mee aan de wieg stond van enkele thematisch geïnspireerde aandelenfondsen. Vandaag brengt hij als hoofd van het Econopolis kantoor in Singapore een belangrijk deel van zijn tijd door in hoofdzakelijk Azië en Latijns-Amerika en heeft hij de eindverantwoordelijkheid over de aandelenselectie in de groeilandenfondsen.

Pieter Slegers behaalde in 2020 een Master in de Handelswetenschappen (optie Financieel Management) aan de KU Leuven. In zijn master thesis deed hij onderzoek naar de performantie van kwantitatieve beleggingsstrategieën op de Europese aandelenmarkt. Tijdens zijn studies deed Pieter werkervaring op bij onder andere de private banking afdeling van BNP Paribas Fortis, BinckBank en Bolero. Verder kan u hem ook maandelijks terugvinden in het magazine Gids voor de Beste Belegger van het VFB. Sinds september 2020 vervoegde Pieter het team van Econopolis als Portfolio Analyst.