Skip to the content

Elektrificatie wagens zorgt voor disruptie in autosector

Vandaag rijden slechts 1% van alle wagens in omloop elektrisch. De komende 20 jaar zou het belang van elektrische wagens jaarlijks moeten stijgen met bijna 20%, waardoor 30% van alle verkochte wagens elektrisch zouden zijn tegen 2030. De elektrificatie van wagens zorgt voor heel wat disruptie in de sector waardoor de winstmarges van klassieke autobouwers steeds meer onder druk komen te staan. Naast elektrische wagens bieden ook elektrische fietsen en scooters heel wat potentieel. De urbanisatie zal ervoor zorgen dat deze vervoersmiddelen steeds meer gebruikt zullen worden. Er zijn heel wat interessante bedrijven die inspelen op deze seculaire trends.

Ongetwijfeld kent u in uw omgeving iemand die beschikt over een elektrische wagen (EV). In tegenstelling tot wat velen vermoeden zijn elektrische voertuigen echter niets nieuws onder de zon. De eerste EV werd reeds in 1891 ontworpen door William Morrison, een chemicus uit Iowa. Rond 1900 waren er zelfs meer elektrische dan diesel- en benzinevoertuigen in gebruik. Het was pas rond 1920, toen steeds meer mensen grotere afstanden met hun wagen begonnen af te leggen, dat diesel- en benzinewagens de norm werden. 

Vandaag de dag rijden nog steeds ongeveer 99% van alle wagens op fossiele brandstoffen. Maar liefst één derde van de wereldwijde olieconsumptie wordt gebruikt als brandstof voor voertuigen. De emissies die veroorzaakt worden door transport zijn wereldwijd de tweede grootste uitstoter van CO2. Het staat garant voor 23% van alle emissies volgens Paul Hawken. Enkel de productie van elektriciteit stoot nog meer koolstofdioxide uit. 

Markt voor elektrische wagens

Het afgelopen jaar stond de auto-industrie in zijn geheel onder druk. De wereldwijde autoverkoop daalde met 18% tot ongeveer 62 miljoen stuks. Dat terwijl de verkoop van elektrische wagens inclusief plug-in hybride wagens met ongeveer 34% steeg. In Europa was er zelfs sprake van een verdubbeling. Hoewel elektrische wagens vandaag nog beduidend duurder zijn dan brandstofwagens, mag verwacht worden dat er een convergentie in de prijzen zal optreden. De komende jaren zullen batterijen voor elektrische wagens performanter en goedkoper worden, wat EVs fors betaalbaarder zal maken aangezien batterijen vandaag garant staat voor 30% van de totale kost van een elektrische wagen.

Ook elektrische scooters en fietsen bieden een structurele oplossing om de ambitieuze klimaatdoelstellingen te bereiken. In China zijn er momenteel twee keer zoveel mensen die zich verplaatsen met een e-fiets in vergelijking met een wagen. Vorig jaar werden er 3.7 miljoen elektrische fietsen verkocht, en er wordt verwacht dat dit cijfer zal groeien tot 17 miljoen tegen 2030. De marktwaarde voor elektrische fietsen wordt vandaag ingeschat op een kleine 15 miljard dollar. Hoewel de automative markt meer dan 300 keer groter is, zal de urbanisatie (verstedelijking) ervoor zorgen dat mensen zich steeds meer voor kortere afstanden moeten verplaatsen. Elektrische fietsen en scooters zijn hiervoor een milieuvriendelijke, gezonde en tijdsefficiënte oplossing.

Disruptie autosector

Hoewel de toekomst van de elektrische wagen er rooskleurig uitziet, veroorzaakt het heel wat disruptie voor klassieke autobouwers. De winstmarges van autofabrikanten staan onder druk door de hoge investeringen die nodig zijn voor de elektrificatie van hun aanbod. Daarnaast proberen spelers zoals Tesla en heel wat andere kleinere spelers marktaandeel af te snoepen.

Het ontbreekt dan ook aan seculaire groei in de autosector in het algemeen. Zo zorgt de reeds besproken urbanisatie ervoor dat mensen zich minder ver moeten verplaatsen. Er zal dus steeds meer beroep gedaan worden op e-bikes en het openbaar vervoer. Ook de deeleconomie wint steeds meer aan belang. Dit alles zet de groei van de autosector in zijn geheel onder druk.

Toekomst EVs

Vandaag zijn er ongeveer 7.5 miljoen elektrische wagens in omloop (inclusief plug-in hybrides) en de markt voor EVs groeit in sneltempo. Zo werden er vorig jaar ongeveer anderhalf miljoen nieuwe elektrische wagens geproduceerd. Onderzoek toont aan dat tegen 2030 ongeveer 30% van alle nieuw verkochte wagens elektrische wagens zullen zijn. Dat houdt in dat de komende 20 jaar de ingebruikname van elektrische wagens jaarlijks met 18.9% zal groeien. Tegen 2040 zullen naar schatting meer dan 60% van alle nieuwe verkochte wagens elektrisch zijn.

Paul Hawken, professor en klimaatexpert, gaat er in zijn boek Project Drawdown zéér conservatief vanuit dat tegen 2050 16% van al het autovervoer zal gebeuren met elektrische wagens. Dat zou 10.8 gigaton aan CO2 kunnen vermijden de komende 30 jaar. Verder zou hierdoor maar liefst 9.7 biljoen dollar bespaard kunnen worden. Daarnaast zouden elektrische fietsen en scooters op hun beurt de cumulatieve uitstoot van koolstofdioxide over 30 jaar met 1 gigaton kunnen verlagen.

Hoe inspelen op de opmars van elektrische wagens

Op de financiële markten zijn er heel wat mogelijkheden om in te spelen op de opkomst van elektrische wagens. Dat van producenten van batterijen en chips tot de aanbieders van softwaresystemen die zich in EVs bevinden.

Het Chinese Niu bijvoorbeeld produceert en verkoopt elektrische scooters. Ze bieden een milieuvriendelijke variant aan die gebruikers toelaat om zich snel te verplaatsen in steden. Verder houden bedrijven als BYD, Xpeng en Geely, die een beursnotering hebben in Hong Kong, zich bezig met de productie en verkoop van elektrische wagens zelf.

In de Verenigde Staten kunnen de bedrijven Lear Corporation en Albemarle teruggevonden worden. Lear Corporation biedt verschillende auto-onderdelen aan. Ze zijn gespecialiseerd in passagierszetels en allerlei e-systemen die het vervoer zo comfortabel mogelijk laten verlopen. Albermarle is de grootste lithiumproducent ter wereld. Lithium is een essentieel onderdeel voor de batterijen van elektrische wagens.

Ook iets dichter bij huis kunnen bedrijven teruggevonden worden die zich bezighouden met EVs. Zo biedt het Nederlandse Alfen laadpalen voor elektrische wagens aan.

 

Gino Delaere & Pieter Slegers

Gino Delaere & Pieter Slegers

Gino Delaere is licenciaat in de Toegepaste Economische Wetenschappen (Universiteit Antwerpen) aangevuld met een MBA behaald aan het Xavier Institute of Management (Bhubaneswar, India). Sinds ruim tien jaar verdiept hij zich in de opkomende markten wereldwijd en reist hij de wereld rond op zoek naar interessante investeringsopportuniteiten. Voorheen werkte hij voor verschillende grote vermogensbeheerders waar hij ondermeer mee aan de wieg stond van enkele thematisch geïnspireerde aandelenfondsen. Vandaag brengt hij als hoofd van het Econopolis kantoor in Singapore een belangrijk deel van zijn tijd door in hoofdzakelijk Azië en Latijns-Amerika en heeft hij de eindverantwoordelijkheid over de aandelenselectie in de groeilandenfondsen.

Pieter Slegers behaalde in 2020 een Master in de Handelswetenschappen (optie Financieel Management) aan de KU Leuven. In zijn master thesis deed hij onderzoek naar de performantie van kwantitatieve beleggingsstrategieën op de Europese aandelenmarkt. Tijdens zijn studies deed Pieter werkervaring op bij onder andere de private banking afdeling van BNP Paribas Fortis, BinckBank en Bolero. Verder kan u hem ook maandelijks terugvinden in het magazine Gids voor de Beste Belegger van het VFB. Sinds september 2020 vervoegde Pieter het team van Econopolis als Portfolio Analyst.