Skip to the content

4 markante evoluties in de groeilanden

Zoals u weet volgen we de groeilanden -als één van onze belangrijkste convicties- van nabij op via onze Econopolis-uitvalsbasis in Singapore. Groeilanden-expert Gino Delaere houdt er de vingers aan de pols van de lokale economie, analyseert nieuwe trends en speurt er naar de beste investeringen en bedrijven die zullen profiteren van de seculaire groeitrend in de opkomende markten. Hieronder lijsten we 4 evoluties op die ons de afgelopen maanden in positieve zin opvielen:

1. Digitalisering in China: wereldleider op vlak van e-commerce

 

Uit een recent rapport van McKinsey blijkt dat China nog een heel stuk verder staat met digitalisering dan de westerse wereld. “Het digitale ecosysteem in China is het meest gesofisticeerde ter wereld. Er zijn meer dan 850 miljoen internetgebruikers in het land”, aldus het rapport. De penetratie van mobiele betalingen ligt er ook veel hoger dan bij ons, denk bijvoorbeeld aan de bekende WeChat-app van Tencent, die enorm veel gebruikt wordt. Deze penetratiegraad ligt drie keer hoger dan in de VS. Verder was e-commerce volgens het rapport goed voor 24% van de totale kleinhandelsverkopen in 2019, in vergelijking met 9% in Duitsland en 11% in de VS. Uiteraard zullen deze cijfers per eind 2020 nog hoger liggen.

Het hoeft dan ook geen betoog dat China de grootste e-commercemarkt ter wereld is, goed voor zowat 45% van de globale transactiewaarde van e-commerce in 2018.

Door Covid-19 is niet enkel de digitalisering in B2C-toepassingen en -kanalen versneld, maar ook in de traditioneel minder gedigitaliseerde segmenten van de economie, zoals domeinen waarin fysiek contact nodig is. Zo organiseerde volgens McKinsey een vastgoedbedrijf ‘virtuele showrooms’ en online overleg via een speciaal WeChat miniprogramma. Een speciaal digitaal salesteam verdiepte ondertussen de relaties met de klanten. Die contacten zullen ook na de pandemie blijven.

Of denken we aan de enorme toename van het aantal consultaties met artsen op afstand. Telegeneeskunde brak door in 2020 en die trend zal de komende maanden alleen maar toenemen. Dat ziet u op de grafiek aan de hand van het aantal artsen die zich hebben aangemeld op de WeDoctor app.

Ook de uitrol van 5G zal volgens het rapport zorgen voor een verdere opmars van de digitalisering, omdat deze snelle mobiele netwerken autonome voer- tuigen, artificiële intelligentie en het internet der dingen een extra boost zullen geven.

 

2. RE100 met steeds meer Aziatische bedrijven

 

De RE100 is een wereldwijd initiatief dat de meest invloedrijke bedrijven ter wereld samenbrengt die zich willen inspannen voor 100% hernieuwbare energie. Er zijn steeds meer Aziatische bedrijven die zich hebben aangesloten bij dit initiatief.

Niet enkel de Europees Unie is toegewijd aan klimaatneutraliteit, maar ook China heeft zijn eigen Green Deal die deel uitmaakt van het meest recente vijfjarenplan. Bedrijven die inzetten op klimaat- neutraliteit bieden volgens ons heel wat kansen in 2021. Het gaat hier niet enkel om hernieuwbare energie, elektrische voertuigen en batterijen, maar ook om de bedrijven die Aziatische landen zullen helpen om tegen 2050 en 2060 hun klimaatdoelstellingen te halen. China, Japan en Zuid-Korea werken aan gedetailleerde plannen, waardoor de belangstelling van beleggers in deze bedrijven alleen maar zal toenemen.

Klimaatverandering is een aanzienlijk probleem in Aziatische landen, en veroorzaakt onder andere grote overstromingen en stortregens. Dat kan er mee toe geleid hebben dat China in september 2020 heeft aangekondigd dat het tegen 2060 klimaatneutraal wil worden. Ook landen als Japan en Zuid-Korea hebben klimaatplannen en willen tegen 2050 klimaatneutraal worden.

Er wordt ook steeds meer gekeken naar bedrijven die een concrete ecologische ‘impact’ creëren. Die bedrijven kunnen andere bedrijven helpen om minder CO2 uit te stoten. Zo helpen ze bijvoorbeeld drankenbedrijven om minder water te verbruiken. Ook zijn er bedrijven die hun businessmodel aanpassen zodat ze de impact van de klimaatverandering minder voelen (zoals verzeke- raars en financiële bedrijven die de financiering van fossielebrandstofbedrijven verminderen). Internationale beleggers worden hier steeds gevoeliger voor.

 

3. YumChina draait proefproject rond zelfrijdende auto’s

 

YumChina is een positie in de groeilandenfondsen van Econopolis. In december publiceerde het bedrijf een persbericht waarin werd uitgelegd dat ze momenteel een proefproject draaien rond zelfrijdende auto’s. Dat is opnieuw een sterk staaltje van nieuwe technologieën die de gebruikerservaring verbeteren, en tegelijkertijd ook voor een hogere operationele efficiëntie kunnen zorgen.

In november 2020 startten Pizza Hut en KFC een proefproject voor een vloot zelfrijdende auto’s in de straten van Sjanghai. De klanten konden toen alle ontbijtmogelijkheden bekijken via een doorzichtig displayvenster en bestellen via hun gsm’s door een QR-code te scannen. Na betaling zal de deur van de auto automatisch opengaan en kan de klant het order meenemen. De auto is ook uitgerust met de nodige isolatie om de maaltijd vers te houden. En daarnaast ondersteunt de auto de verkoop dankzij een slimme keuze van de locatie op basis van gegevens, zoals de drukte en bestelpatronen. Zo kan de auto tijdens de ontbijturen naar een metrostation rijden om zoveel mogelijk pendelaars te bereiken. Daarna rijdt hij naar een kantoorgebouw tijdens de lunch. Sciencefiction, zegt u? Realiteit op dit moment!

 

4. RCEP handelsovereenkomst hertekent de wereldkaart

De Aziatische landen worden steeds belangrijker in de wereldeconomie en nemen steeds meer initiatieven om zich te organiseren en handel te drijven. Een mijlpaal was de ondertekening in november 2020 van de RCEP handelsovereenkomst (Regional Comprehensive Economic Partnership).

Dit is een handelsovereenkomst die door vijftien landen in Azië werd onderhandeld en die tot een geleidelijke afbouw van importtarieven moet leiden. China zal er naar verwachting als grote winnaar uitkomen.

Dit verdrag zal er op termijn voor zorgen dat de Aziatische landen steeds meer handel met elkaar gaan drijven en steeds minder met de rest van de wereld.

Het Aziatische handelsblok zal met andere woorden enkel en alleen in omvang toenemen. De landen van Zuidoost-Azië hebben samen met Japan, China, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland een enorm handelspact gesloten. Opvallend: China is er dus wel bij en de Verenigde Staten niet.

Het verdrag heft een groot aantal in- en uitvoertarieven op tussen de lidstaten of vermindert die fors. In de praktijk is er echter al veel handel tussen die landen en waren de tarieven al erg laag. Het initiatief ging uit van de tien ASEAN- landen. Dat zijn Singapore, Maleisië, Thailand, Myanmar, Laos, Vietnam, Cambodja, de Filipijnen, het sultanaat Brunei en Indonesië. Die sluiten nu een akkoord met China, Japan, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland. India was daar ook bij betrokken, maar haakte eerder af.

Gino Delaere

Gino Delaere

Gino Delaere is licenciaat in de Toegepaste Economische Wetenschappen (Universiteit Antwerpen) aangevuld met een MBA behaald aan het Xavier Institute of Management (Bhubaneswar, India). Sinds ruim tien jaar verdiept hij zich in de opkomende markten wereldwijd en reist hij de wereld rond op zoek naar interessante investeringsopportuniteiten. Voorheen werkte hij voor verschillende grote vermogensbeheerders waar hij ondermeer mee aan de wieg stond van enkele thematisch geïnspireerde aandelenfondsen. Vandaag brengt hij als hoofd van het Econopolis kantoor in Singapore een belangrijk deel van zijn tijd door in hoofdzakelijk Azië en Latijns-Amerika en heeft hij de eindverantwoordelijkheid over de aandelenselectie in de groeilandenfondsen.