Skip to the content

Beleggen in voetbal: scoren op het veld én op de beurs?

Ajax wervelt momenteel door de Champions League. En ook financieel beleeft de club hoogdagen. Daags na de 2-1-overwinning tegen Juventus in de kwartfinale schoot het Ajax-aandeel 8 procent de hoogte in. Juventus zag zijn beurswaarde daarentegen met ruim 15 procent zakken. Winst of verlies op het veld worden dus cash betaald door de belegger. Een logische vraag is dan: is beleggen in voetbal wel verstandig? En welke factoren, naast de sportieve prestaties, zijn nog bepalend voor de beurskoers van een voetbalclub?

Op dit moment zijn er 23 Europese voetbalclubs actief op de beurs. In Denemarken heeft de belegger de grootste keuze. In België is er vooralsnog geen enkele club beursgenoteerd.

 

 

 

Opmerkelijk: bij de start van de Stoxx Europe Football Index in 2002 waren er nog 33 clubs actief op de Europese beurzen, vandaag zijn dat er nog maar 23. De laatste vijf jaren is de waarde van de aandelen ook flink gedaald.

 

 

Voor- en nadelen van een beursgang

Voetbalclubs worden steeds meer geleid als klassieke bedrijven, en die kiezen doorgaans om de volgende redenen voor een beursgang:

  • om grote investeerders te bereiken
  • om eenvoudig kapitaal op te halen
  • om de merkbekendheid te stimuleren.

Maar een beursgang brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Zo moeten beursgenoteerde bedrijven zich houden aan strenge regels, en die zijn vaak nadelig voor voetbalclubs. Geen enkele voetbalmanager deelt graag vroegtijdig transfernieuws met de wereld. En ook winst- of verliescijfers houden de meeste clubs liever binnenskamers.

 

Bekende beursgenoteerde clubs

 

Ajax

De Nederlandse topclub is beursgenoteerd sinds 1998. De club heeft een beurskapitalisatie van circa 350 miljoen euro en is hiermee een small-cap. Momenteel doet het aandeel het bijzonder goed. Dat is te danken aan de puike sportieve prestaties die de transferwaarde van de spelerskern de hoogte instuurt. Spelers als Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt liggen in de bovenste schuif bij Engelse en Spaanse topclubs. Zij doen hun club niet alleen op het veld maar ook op de beurs scoren.

Kanttekening: wie bij de beursintroductie zo’n 21 jaar geleden instapte, zit pas sinds enkele maanden in de plus. Op vandaag bedraagt het rendement sinds de IPO in 1998 circa 1,9% per jaar.

 

Juventus

Toen in de zomer van vorig jaar het gerucht ging dat Cristiano Ronaldo van Real Madrid zou verkassen naar Juventus, schoot het aandeel van de Italiaanse landskampioen meteen de hoogte in. Enkele maanden later stelde de club trots zijn nieuwe aankoop voor. De beurswaarde van Juventus had toen al vlot de kaap van het miljard euro overschreden. Het Cristiano-effect zorgde ervoor dat de clubaandelen met meer dan 55 procent stegen. Ondanks het verlies dinsdag tegen Ajax is er in Turijn dus niemand die de komst van Ronaldo betreurt.

Kanttekening: wie intekende op beursintroductie van Juve heeft er nog niet veel financieel plezier aan beleefd, want het rendement sinds eind 2001 bedraagt afgerond 0%.

 

Borussia Dortmund

Borussia Dortmund is de enige Duitse voetbalploeg die genoteerd staat op een aandelenmarkt. De club heeft een beurskapitalisatie van circa 800 miljoen euro. Het aandeel doet het momenteel goed omdat de club zijn omzet en winst recent zag stijgen.

Kanttekening: beleggers die bij de IPO in 2000 instapten, zijn nog maar net uit de kosten dankzij de uitgekeerde dividenden (totaal jaarlijks rendement van circa 0,3%).

 

Manchester United

In 2005 werd ManU van de Londense beurs gehaald na een beurscarrière van 14 jaar. In 2012 werd de club opnieuw naar de beurs gebracht, ditmaal in New York. Wie toen intekende zal het zich tot op vandaag niet beklagen, want het aandeel levert een jaarlijkse return op van zo’n 5,88% (inclusief dividenden). Met een beurskapitalisatie van zo’n 3,2 miljard dollar is ManU vandaag de grootste beursgenoteerde voetbalclub.

 

 

Waarom beleggen in voetbal?

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een voetbalclubaandeel gemiddeld 1,1% wint na een weekend waarin de club gewonnen heeft, en 0,6% verliest in het andere geval. Kort door de bocht zou je dus kunnen stellen dat winnende clubs steevast ook scoren op de beurs. Op de lange termijn zijn echter andere factoren, zoals de waarde van de televisierechten, de financiële situatie van de club en het gevoerde beleid, bepalend voor de beurswaarde van een voetbalclub.

Een voetbalclub laat zich over het algemeen niet zo vlot analyseren als een klassiek bedrijf. Er is elk jaar opnieuw grote onzekerheid over de inkomsten – de resultaten op het veld zijn moeilijk te voorspellen en geen markt is grilliger dan de transfermarkt. En op enig zeggenschap hoef je als belegger ook al niet te rekenen. Bovendien is de verhandelbaarheid van aandelen van voetbalclubs eerder beperkt.

Conclusie: mijn club, mijn bedrijf …

In de praktijk zijn het veelal supporters die beleggen in ‘hun’ club. Het gevoel dat ze als aandeelhouder ook mede-eigenaar zijn, voedt uiteraard de clubliefde. Het gevaar is wel dat ze, verblind door liefde, hun klare kijk op de aandelenkoersen verliezen en verkeerde beslissingen nemen. Alles bij elkaar is beleggen in voetbalclubs dan ook ontzettend moeilijk.

Marc Langeveld

Marc Langeveld

Marc is sinds 1989 actief in de beurswereld en heeft als focus en passie beleggen in Technologie. In de afgelopen 30 jaar heeft Marc als Senior Technologie Analist gewerkt bij verschillende beurshuizen, alvorens hij de switch maakte naar Director of Equity Sales bij Petercam. In 2006 richtte Marc samen met 3 Petercam collega’s Antaurus op, actief in vermogens- en fondsenbeheer, waar hij als directeur verantwoordelijk was voor de selectie van aandelen in het succesvolle Antaurus Europe Fund. In 2016 verkocht Marc zijn belang in het bedrijf en is momenteel Technology Fund Manager bij Econopolis.

comments powered by Disqus