Skip to the content

Beleggers smullen van veggieburger

veggieburger
veggieburger

Veggie gaat mainstream en richt zich steeds uitdrukkelijker op vleesliefhebbers. Op 1 april lanceerde Burger King in de Verenigde Staten zijn nieuwste Whopper: een 100 procent plantaardige hamburger die bijna niet te onderscheiden is van echt rundvlees. In het koelvak van uw plaatselijke Delhaize en Albert Heijn vindt u tussen de varkensribbetjes en filets mignon ook de Beyond Burger. Pioniers als het beursgenoteerde Beyond Meat (NasDaq) en Impossible Foods lijken klaar om de wereld te veroveren. Gigantisme of gezonde ambitie?

 

Een vegetarische burger niets voor u? Think again. De Beyond Burger van Beyond Meat ziet er niet alleen uit als echt rundvlees, hij smaakt ook zo. En er komt geen slachthuis aan te pas - het resultaat van reverse engineering en jarenlange finetuning in het labo.

 

Beyond Meat: meer tech dan food?

Het is dan ook geen toeval dat het bedrijf van veganist Ethan Brown vorige maand zijn beursdebuut maakte op de Nasdaq, in essentie een aandelenbeurs voor technologiebedrijven. Beyond Meat is gesitueerd in Silicon Valley en maakt er deel uit van een nieuwe ‘foodtechscene’, waar ook startups als Soylent, Hampton Creek en Impossible Foods toe behoren.

Met bekende investeerders als Leonardo DiCaprio, Bill Gates, Evan Williams (voormalig ceo van Twitter) en Donald Thompson (ex-McDonalds) achter zich slaagt Beyond Meat erin niet alleen de vleesetende consument, maar ook de investeerder warm te maken voor plantaardig vlees. Bij zijn beursdebuut schoot het aandeel meteen 140 procent hoger op de Nasdaq. Daardoor is het bedrijf vandaag meer dan 5,98 miljard dollar waard.

“Het is nooit onze bedoeling geweest onze producten als traditionele ‘veggieburgers’ te verkopen”, vertelde Brown onlangs aan Business Insider. “Die hebben een beperkte aantrekkingskracht op traditionele vleeseters. Onze producten zijn al te verkrijgen in meer dan 27.000 supermarkten en restaurants in de Verenigde Staten, maar ook in Hongkong en Australië. Nu zijn we ook klaar om Europa te veroveren.”

 

De strijd om de 'flexitariër'

Naast de vele startups mengen ook de grote jongens uit de voedingsindustrie zich in de strijd om de flexi-/vegetariër. Nestlé verkoopt onder de Garden Gourmet-vlag vandaag de Burger Deluxe, een sojaburger die “net zo sist en bloedt tijdens het bakken als een gewone hamburger”. En ook Unilever beschikt sinds de acquisitie van De Vegetarische Slager vorig jaar over de ingrediënten om in het veggiepotje te roeren.

 

En synthetisch vlees?

Naast plantaardige alternatieven werkt de wetenschap ook hard aan zogenaamd kweekvlees: kunstmatig laboratoriumvlees dat groeit uit dierlijke stamcellen. Strikt genomen dus géén vegetarisch alternatief, maar wel 50 tot 90% minder milieubelastend dan gewoon vlees. Wellicht ligt het eerste kweekvlees vanaf 2021 in de supermarkt.

Econopolis

comments powered by Disqus