Skip to the content

China Internet Report 2019: "Van copycat naar techpionier"

Beperkten de meeste Chinese techbedrijven zich tien jaar geleden nog tot het zo goedkoop namaken van westerse technologie, vandaag zijn de copycats van weleer uitgegroeid tot innovatieve reuzen. Sterker nog: de Chinese technologie wordt nu overal ter wereld duchtig gekopieerd. Dat staat te lezen in het lijvige China Internet Report 2019. Een bloemlezing.

Het China Internet Report 2019 is een initiatief van de krant de South China Morning Post en zustersite Abacus. Het rapport brengt in kaart hoe China langzaam maar zeker de rol van wereldwijde leider in innovatie en technologie naar zich toetrekt, en welke uitdagingen het op zijn weg mag verwachten. Het document biedt ook een uitstekende inkijk in de belangrijkste technologische trends die de komende jaren de wereld zullen vormgeven.

 

Land van rijst en … digital natives

Eerste vaststelling: de Chinezen omarmen massaal digitale en mobiele technologieën. 820 miljoen van de in totaal 1,4 miljard Chinezen is een (mobiele) internetgebruiker. Dat aantal is gelijk aan de digitale populatie van de Verenigde Staten en Europa gecombineerd. Nieuwe technologieën en innovaties worden er dan ook in sneltreintempo verspreid. 

 

Oorzaken van de technologisch 'boom' in China

China heeft zijn economie lang gesloten gehouden voor westerse spelers om zo het bedje te spreiden voor lokale kampioenen. China is lang de ‘copycat’-natie van de wereld geweest. Hun strategie was gebaseerd op het meeliften op het succes en de technologische vooruitgang in andere landen, en vervolgens gebruik te maken van de minder strenge regelgeving en lagere arbeidskosten in de thuisbasis om hun westerse concurrenten te ondermijnen. Hierdoor kon China de afgelopen twee decennia de westerse landen inhalen. 

China investeerde veel in onderwijs, en die inspanningen werpen vruchten af. Bovendien stelt Chinese economie zich minder gesloten op. Alleen al in 2018 gingen 56 Chinese technologie-, media- en telecommunicatiebedrijven publiek in de VS en Hong Kong, met een totale gecombineerde marktkapitalisatie van 222 miljard dollar. 

Mede daardoor is China vandaag een dominante speler in de wereldwijde tech-sector. Ter illustratie: Huawei besteedt jaarlijks meer aan Research & Development dan concurrenten Nokia, Ericsson en ZTE samen. En zo komt het dat westerse technologiebedrijven vandaag hun concurrenten uit China nauwlettend in het oog houden. 

 

Vier trends uit China die de wereld gaan veroveren

  1. De alles-in-één superapp 

Een app waarmee je berichten stuurt naar vrienden, online betalingen doet, een auto huurt, korte video’s streamt en eten bestelt - en dat allemaal zonder de app te verlaten: oorspronkelijk was het een idee van WeChat, onderdeel van de Chinese techgigant Tencent. Vandaag werken wereldspelers zoals het Indiase reisagentschap Go-jek, berichtenapp LINE in Japan en zelfs Facebook aan een eigen versie. 

 

  1. 5G

China is de onbetwiste leider in de race naar 5G, de volgende generatie draadloze technologie die veel hogere snelheden belooft en tegelijkertijd minder stroom verbruikt. 5G belooft een boost te worden voor het Internet of Things (IoT) omdat het is ontworpen om miljarden machines, apparaten en sensoren tegen lage kosten te verbinden. 

China bezit momenteel 3.400 5G-patenten, het hoogste aantal ter wereld, en bijna 2,5 keer meer dan de VS. Daarnaast lopen er in China ook diverse 5G-pilootprojecten in meer dan een dozijn steden, verspreid over een totale bevolking van 167 miljoen. 

Met de uitrol van 5G onder het toeziende oog van de overheid, die de drie mobiele operators in het land beheert, zijn de meeste experts van mening dat China het best geplaatst is om 5G met een ongeziene snelheid uit te rollen. 

5G-technologie wordt beschouwd als de sleutel om doorbraken in gebieden zoals kunstmatige intelligentie, slimme steden en autonome auto's te stimuleren en de economische groei op te drijven. Met zoveel op het spel, is het geen verrassing dat China en de VS vechten voor 5G-dominantie.

 

  1. Artificiële Intelligentie

Het concept van AI, slimme steden en autonome voertuigen is niet nieuw. In de VS werken techgiganten als Google, Amazon, Apple, Microsoft, IBM en Facebook hard om AI-toepassingen te lanceren. De Chinese tegenhangers zijn Baidu, Alibaba en Tencent die intensief van deze technologieën gebruik maken en aan de verdere ontwikkeling ervan werken. 

Maar ook niet-technologische bedrijven in China richten hun pijlen op AI. Het bekendste voorbeeld is Ping An Insurance, de grootste verzekeraar van China. Het bedrijf investeerde de afgelopen jaren in verschillende startups, waaronder Ping An Good Doctor, het grootste online zorgplatform van China. 

Deze mobiele app laat artsen toe om diagnoses te stellen, behandelingen voor te schrijven en online afspraken te maken, en dat vierentwintig uur op vierentwintig, dankzij artificiële intelligentie. Good Doctor telt intussen ongeveer 265 miljoen geregistreerde gebruikers en 55 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. 

Ping An Good Doctor is van plan om in de toekomst ‘honderdduizenden’ onbemande, AI-gestuurde klinieken te bouwen waar gebruikers een virtuele ‘AI-arts’ kunnen raadplegen, die gezondheid gerelateerde gegevens verzamelt via tekst- en stemherkenning. Na de AI-raadpleging wordt de verzamelde informatie beoordeeld door een menselijke arts, die vervolgens online de relevante diagnose en het voorschrift verstrekt. Er is ook een online winkel die medicijnen, medische producten, cosmetica en cadeaubonnen verkoopt voor medische diensten.

 

  1. Sociale kredietwaardigheid

China gaat met rasse schreden vooruit met de implementatie van zijn ‘betrouwbaarheidsconcept’ dat wordt aangestuurd door AI, big data en andere technologieën. Zo creëert het land een sociaal kredietsysteem dat openbare processen aanstuurt en sociaal gedrag monitort. In het kader van dit systeem van ‘sociale kredietwaardigheid’ worden personen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheidsinstanties beoordeeld op basis van hun ‘betrouwbaarheid’. De ‘discredited’-database die door het hooggerechtshof in China wordt bijgehouden, telt bijvoorbeeld 13 miljoen mensen die hun betrouwbaarheid hebben verloren. Zij mogen geen gebruik meer maken van hogesnelheidstreinen of langeafstandsvluchten en zijn ook niet meer welkom op de financiële markten.

Het Chinese socialekredietsysteem werd in 2014 onthuld en moet volgend jaar volledig op punt staan. In werkelijkheid is er echter nog geen allesomvattend sociaal kredietsysteem, wel een lappendeken van verschillende schema's en apps met verschillende criteria per provincie, stad of dorp. 

Bovendien zijn er ook niet-officiële privéversies in gebruik die worden beheerd door bedrijven zoals Ant Financial's Zhima Credit, beter bekend als Sesame Credit. De systemen gebruiken onder andere data gegenereerd uit winkelgewoonten om een kredietwaardigheidsscore te vormen. De beloningen voor het behalen van een hoge score resulteren bijvoorbeeld in snellere toegang tot leningen van Ant Financial of het verkrijgen van een betrouwbaarder profiel op de e-commerce websites van de Alibaba Group.

 

Het oordeel van Econopolis

Econopolis is uitstekend gepositioneerd om de evoluerende markt vanuit een investeringsperspectief te analyseren. Doorheen de jaren hebben we vanuit ons kantoor in Singapore een diepgaande expertise opgebouwd in de opkomende markten. Daarnaast beschikken we ook over inhouse technologie-experts en fondsenbeheerders met samen meer dan 100 jaar ervaring.

Ondanks de bezorgdheid die de handelsoorlog en andere regionale spanningen over de technologiesector heeft geworpen, zijn we bij Econopolis erg optimistisch over de toekomst van China op de middellange en lange termijn. Niet het minst omdat de concurrentie tussen de wereldwijde grootmachten zal leiden tot nieuwe innovaties, nieuwe technologieën en ongekende bedrijfsmodellen, die op hun beurt de positie van technologiebedrijven in de wereldeconomie zullen versterken. Dat alles neemt uiteraard niet weg dat we ons ook vragen stellen bij het gevoerde beleid van de Chinese autoriteiten, bijvoorbeeld met betrekking tot de privacy van individuen. 

 

Meer lezen over technologie?

SIddy Jobe

SIddy Jobe

Siddy Jobe behaalde het diploma van Master in Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen en van Master in Financieel Management aan de Vlerick Business School. Gepassioneerd door innovatie en ondernemerschap, nam hij ook deel aan een Executive Master in Venture Capital aan de Berkeley Haas School of Business. Voordat hij bij Econopolis kwam, leidde hij het Investor Relations & Treasury-departement van Orange Belgium, een beursgenoteerd telecombedrijf, gedurende 6 jaar. Siddy bekleedde ook de positie van Telecom, Media & Technology-analist bij Bank Degroof tussen 2005 en 2012. Verder is hij ook actief in de adviesraad van StartupVillage en The Beacon, een business- en innovatieknooppunt in Antwerpen dat zich richt op Internet of Things en Artificial Intelligence op het gebied van industrie, logistiek en slimme stad.

comments powered by Disqus